GTD: 5 cest k naplnění cílů

Home » Články » Cíle » GTD: 5 cest k naplnění cílů

Již dříve jsem psal, že jsem velkým fanoušekem GTD (Můj GTD systém, Mysl jako voda). Dnes bych však rád mluvil o tom, jak vám může GTD pomoci v plnění cílů.

Jasně, snažíte-li se něčeho dosáhnout, nepotřebujete do toho tahat GTD… mnoho lidí to zvládá i bez něj, o tom žádná. Přesto se však hodí cokoliv, co vám může nějakým způsobem pomoci. A GTD je nástroj, jež vám tuto pomoc nabízí.

Zde zjistíte jak:

1. GTD posune plnění cílů na vyšší level.

Mnoho lidí má velké cíle, ale nikdy nepřejdou k jejich realizaci. GTD vás nutí zvolit další krok u každého projektu (každý cíl považuji za projekt, ačkoliv i dílčí cíle mohou být projekty). Díky tomu je mnohem pravděpodobnější, že skutečně uděláte něco pro splnění vašich cílů.


2. S GTD máte cíle pod kontrolou.

I když GTD zpočátku nevyžaduje seznam cílů, jakmile dostanete pod kontrolu “rozjezdovou dráhu”, je povzbuzující zaměřit se také na dlouhodobější priority. Osobně jsem začínal stanovením cílů, které se pak v podobě projektů krásně promítly do mého GTD systému. A pokud děláte GTD správně – včetně týdenního zhodnocení – své projekty pravidelně kontrolujete a ujišťujete se, že máte ke každému připraven další krok.


3. GTD vám pomůže přiřadit úkoly ke správným kontextům.

Jsou úkoly, které můžete dělat pouze na určitém místě – například v práci, doma nebo venku. Když máte všechny úkoly na jednom seznamu, nebo smíchané dohromady se vším ostatním, musíte stále posuzovat, zda něco vykonat lze, či nikoliv. GTD vám to roztřídí – úkoly, které můžete udělat pouze v práci, máte na seznamu @práce, atd. Práci to velmi zjednoduší a zvýší se tak pravděpodobnost, že úkoly splníte.


4. GTD vám získá čas na důležité úkoly.

Dobře, není to zaručeno. GTD samo o sobě nezajistí, že budete mít vše hotovo… ale jamile zvládnete systém (a přestanete ho neustále vylepšovat), je to minimálně pravděpodobnější. Pomůže vám dát stranou podřadné úkoly, a získat více času na ty důležité.


5. GTD umožňuje soustředit se na vaše cíle.

Jedním z našich každodenních problémů je, že jsme vyrušováni vším, co musíme udělat – a to nejen tím, co zrovna děláme, ale i tím, co neděláme. GTD odstraňuje toto vyrušování vložením úkolů do důvěryhodného systému. Vyčistíte si tak hlavu a můžete se soustředit na to, co skutečně potřebujete udělat (připouštím, ani s GTD to není vůbec jednoduché). Pokud to dokážete, svým úkolům můžete věnovat plnou pozornost. A pozornost, to je polovina práce.

 

Na závěr řeknu, že GTD není kouzelnou hůlkou, která by udělala práci za vás. Nic takového samozřejmě neexistuje. Je to pouze nástroj, a i když velmi užitečný. Doporučuji každému, aby zkusil změnit své sny v realitu.

Anglický originál “5 Ways GTD Helps You Achieve Your Goals” publikoval Leo Babauta 5. února 2007 na zenhabits.net

 

Text článku byl na Cílevědomě.cz převzat se svolením Pavla Říhy ze stránek Zenhabits.cz
Další články Zenhabits.cz na téma Motivace a cíle naleznete na adrese:
http://zenhabits.cz/category/cile-motivace/