Zmatkování = chybné zaměření pozornosti

Home » Články » Cíle » Zmatkování = chybné zaměření pozornosti

Balon nad bludistemLidé, kteří zmatkují, zaměřují svoji pozornost na překážky.

Východiskem je zastavit se, představit si sama sebe jako součást obrazu, který obsahuje nás, překážku i cíl a nasměrovat svoji pozornost na hledání řešení.

Tato vizualizace situace vám poskytne příležitost zklidnit své emoce, ovládnout strach a získat potřebný nadhled užitečný pro nalezení řešení.

Znáte knihu Čtyři dohody?

Jednou z dohod je nebrat si věci osobně. A o to při zmatkování přesně jde. Obracíme svoji pozornost proti sobě a přestáváme osobně věřit ve svoji schopnost nalézt řešení nebo vybrat „to správné“ řešení.

Technika disociace (schopnost nadhledu a odosobnění) je jeden ze základních principů, který je součástí mnoha technik NLP (neuro lingvistického programování) při práci se strachem a fóbiemi.

Schopnost vědomé disociace přináší řešení, klid a vyrovnanost.

A víte proč?

Jelikož součástí tohoto nadhledového obrazu není příčina, která vám v asociovaném stavu odvádí pozornost z přítomného okamžiku směrem do minulosti.

Většina lidí zaměřuje svoji pozornost a plýtvá svoji energii na odhalení příčiny, a mylně předpokládají, že znalost příčiny je podmínkou pro nalezení řešení.

Není a dokonce se mi za mých 6 let praxe kouče mnohokrát potvrdilo, že zaměření na příčinu ztěžuje nalezení ideálního řešení situace.

Investujte energii do vědomé disociace, je klíčem k nalezení řešení!

A jaký je postup DISOCIACE?

Je to jednodušší, než se na první pohled může zdát. První krok při zmatkovaní je zastavit, druhý vědomá nadhledová představa a třetí zaměření své pozornosti na prozkoumaní obrazu představy, která obsahuje nás, překážku a cíl zároveň.

Řešení už se objeví samo. Stačí posouvat sebe jako figurku v obrazu a ptát se sám sebe, jak je možné se dostat za překážku? A jak ještě jinak? Jaké je ideální řešení? Co je teď první krok k překonání překážky?

A nakonec je třeba, jít ho okamžitě udělat! A když ho uděláte, vytvořit si postupně návyk uvědomit si, co bude příští krok a naplánovat ho! V naplánovaný čas uskutečnit a pak už jen opakovat tento proces až do dosažení cíle! :-)

Ptáte se sami sebe, jestli je to skutečně až tak jednoduché? ANO!

A poznámka na závěr: Pro vizuální typy (viz. http://www.cilevedome.cz/test-nlp/ je to snažší než pro lidi, kteří jsou více auditivní nebo kinestetičtí. Pokud jste jiný než vizuální typ, pomůže vám, pokud si svoji disociační představu rozpohybujete.